RWE AG

RWE levert groene stroom aan ASML

• Overeenkomst  met looptijd van 10 jaar voor de levering van meer dan 250 gigawatt groene stroom per jaar
  • Elektriciteit afkomstig uit een portfolio van diverse duurzame energiebronnen, waaronder twee RWE windparken op land
  • Overeenkomst brengt ASML dichtbij  zijn doelstelling op het gebied van CO2-neutrale elektriciteit

Essen/Veldhoven, 9 Februari 2021

RWE, een van 's werelds leidende bedrijven in hernieuwbare energie en belangrijke speler in de wereldwijde energiehandel heeft met ASML, 's werelds grootste leverancier van lithografiesystemen voor de halfgeleiderindustrie een Power Purchase Agreement (PPA) ondertekend. De overeenkomst die al is ingegaan, voorziet in de levering van meer dan 250 gigawattuur groene stroom per jaar door RWE aan ASML en heeft een looptijd van 10 jaar.

De elektriciteit die het bedrijf afneemt, wordt opgewekt door twee windparken van RWE op land, een zonnepark in Nederland en een offshore windpark in België. Het gaat om de windparken Oostpolderdijk en Westereems 3 (totaal geïnstalleerd vermogen van 16,5 MW) die in de loop van 2021 in bedrijf worden genomen. Het zonnepark is eigendom van een bedrijf waar RWE een minderheidsaandeel in heeft en bevindt zich in de buurt van Borssele. Het offshore windpark Northwester 2 staat voor de kust van Zeebrugge en wordt geëxploiteerd door het Belgische bedrijf Parkwind.

De windparken van RWE zijn ontwikkeld en gebouwd door RWE Renewables die deze ook exploiteert. De inkoop van groene stroom bij derden en de levering daarvan aan ASML wordt verzorgd door RWE Supply & Trading. Deze samenwerking stelt RWE in staat om een combinatie van elektriciteit uit zowel eigen als door derden geëxploiteerde duurzame assets aan te bieden aan klanten, waarbij het bedrijf met maximale flexibiliteit inspeelt op klantbehoeften.

“We zijn verheugd om ASML te ondersteunen bij het verminderen van haar CO2-footprint”, zegt Tom Glover, Chief Commercial Officer bij RWE Renewables. “Met onze brede en internationale portefeuille van duurzame activiteiten behoren wij tot de grootste producenten van groene stroom. Nederland is één van onze kernmarkten, waar we al zeven onshore windparken exploiteren met een totale capaciteit van ongeveer 300 megawatt.” Om capaciteit uit te breiden in Nederland bouwt RWE momenteel vier nieuwe windparken en een zonnepark op land met een gezamenlijk totaal geïnstalleerd vermogen van ongeveer 120 MW.

Andree Stracke, Chief Commercial Officer Origination & Gas Supply RWE Supply & Trading: “De transactie toont aan hoe goed onze duurzame portfolio samengaat met onze expertise op het gebied van duurzame waarde-creatie  voor onze klanten. We kunnen maatwerk leveren en zijn goed gepositioneerd om internationale klanten flexibele oplossingen te bieden. We helpen hen in het uitvoeren van hun toenemende ambities op het gebied van de inkoop van duurzame elektriciteit.”

Marijn Vervoorn, ASML’s Director Sustainability Strategy: “ASML erkent klimaatverandering als één van de zwaarste uitdagingen van de mensheid. Wij zijn vastbesloten om onze verantwoordelijkheid te nemen en de strijd tegen klimaatverandering te ondersteunen. Als onderdeel van dit commitment ondersteunen wij de energietransitie en streven wij ernaar om in 2025 100% van onze energie te betrekken uit verantwoorde, hernieuwbare bronnen zoals wind-, zonne- en geothermische energie. Deze overeenkomst is een belangrijke stap op weg naar onze doelstelling. We zien dit akkoord ook als een stimulans voor duurzame energiebedrijven om te investeren in nieuwe duurzame energieparken voor lokaal gebruik.”

RWE heeft uiteenlopende PPA's ondertekend, zowel in Europa als in de VS. Aangezien het bedrijf over de hele wereld, en met verschillende hernieuwbare technologieën actief is, kan het een breed scala aan hernieuwbare energieoplossingen aanbieden.

26.02.2021

RWE staat volledig achter Nederlandse CO<sub>2</sub>-reductie doelstellingen

11.02.2021

Nieuwe partner NortH2: RWE versterkt één van de meest ambitieuze waterstofprojecten in Europa