RWE Renewables GmbH

Deze week presenteerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de nieuwe, voorlopige cijfers over hernieuwbare elektriciteit. RWE heeft met haar duurzame productieportfolio duidelijk bijgedragen aan de stijging van hernieuwbare energie in Nederland in 2020. RWE wekte met haar duurzame portfolio (wind, zon en biomassa) 11 procent van de totale Nederlandse hernieuwbare elektriciteit op. Het CBS heeft bekendgemaakt dat de hoeveelheid duurzame elektriciteit in 2020 is gestegen met 40 procent. Van de totaal geproduceerde hernieuwbare elektriciteit werd 45 procent met windmolens opgewekt, 29 procent met biomassa en 26 procent met zonnepanelen.

Uit de cijfers van het CBS blijkt ook dat biomassa met 9,3TWh voor 29 procent heeft bijgedragen aan de totale productie van duurzame energie. In 2020 heeft RWE daarvan ongeveer 3,6 TWh (vergelijkbaar met jaarverbruik 1 miljoen huishoudens) in haar centrales opgewekt met duurzaam gecertificeerde biomassa, die voldoet aan de strengste eisen ter wereld. Voor 2021 verwacht RWE een verdere stijging van duurzame productie met biomassa.

RWE exploiteert in Nederland al zeven windparken op land en bouwt momenteel vier nieuwe windparken op land. Ook realiseert het bedrijf een zonnepark in Kerkrade. Nederland is een belangrijke markt voor RWE. Wij zullen daarom blijven werken aan het uitbreiden van ons duurzame portfolio.

Voor de energietransitie die gaande is, zal flexibel of regelbaar vermogen nodig blijven, want zon en wind kunnen niet altijd energie leveren. Voor echte leveringszekerheid zijn daarom centrales nodig die CO2 vrij elektriciteit kunnen opwekken. Met de juiste ondersteuning kan RWE daarin een belangrijk rol blijven spelen; bijvoorbeeld met de inzet van duurzame biogrondstoffen in haar centrales.

RWE ondersteunt - en draagt nadrukkelijk bij aan - de energietransitie in Nederland door te investeren in duurzame energie. We hebben een duidelijk doel: CO2-neutraal in 2040.

13.400 zonnepanelen op een meer: RWE bouwt eerste drijvende zonneproject

11.03.2021