RWE Renewables GmbH

13.400 zonnepanelen op een meer: RWE bouwt eerste drijvende zonneproject

• Innovatief PV project in Nederland met een geïnstalleerd vermogen van 6.1 megawatt piek is eind 2021 voltooid
  • RWE blijft Nederlandse portefeuille van wind- en zonne-energie uitbreiden met Zonnepark Amer als nieuwste bouwproject

Essen, 11 March 2021

”Ons drijvende zonneproject bij Zonnepark Amer is het eerste voor RWE en voegt een nieuwe, veelbelovende technologie toe aan ons portfolio. De realisatie van het drijvende zonneproject zal onze kennis over technische mogelijkheden, zoals schaalbaarheid en energieopbrengst verder verdiepen. We zijn inmiddels ook begonnen met de bouw van een zonneproject op de grond. Beide projecten maken deel uit van Zonnepark Amer en tonen onze ambitie voor de ontwikkeling en implementatie van innovatieve oplossingen die bijdragen aan het verduurzamen van de energievoorziening.”

Katja Wünschel, COO Wind Onshore & Solar PV Europe & APAC of RWE Renewables

RWE, een van 's werelds toonaangevende bedrijven voor hernieuwbare energie, gaat zijn eerste drijvende zonneproject realiseren. Het project bestaat uit 13.400 zonnepanelen die op een meer bij de Amercentrale in Geertruidenberg worden gelegd. Na voltooiing zal dit innovatieve project een geïnstalleerd vermogen hebben van 6,1 megawatt piek. RWE is ook begonnen met de bouw van een grondgebonden PV-project van 2,3 megawatt piek op het terrein van de Amercentrale. Beide projecten, drijvend en grondgebonden, maken deel uit van Zonnepark Amer.

Roger Miesen, CEO van RWE Generation en country chair voor Nederland: "Ons eerste drijvende zonneproject toont onze blijvende betrokkenheid om bij te dragen aan de energietransitie met innovatieve technologieën en een duurzame energievoorziening." Nederland is een van de strategische markten van RWE en het bedrijf blijft bijdragen aan de groei van hernieuwbare energie, evenals aan CO2-vrije flexibele capaciteit. Momenteel breidt RWE zijn Nederlandse portfolio ook uit met vier nieuwe onshore windparken en een zonnepark in Kerkrade. "Als bedrijf dragen we ook bij aan waterstofontwikkelingen via de projecten NortH2, Eemshydrogen en FUREC. Beide nieuwe PV-projecten laten zien dat we conventionele productielocaties kunnen omvormen tot locaties met innovatieve oplossingen die bijdragen aan het verduurzamen van het elektriciteitssysteem," onderstreept Roger Miesen.

Zonnepark Amer

In 2018 realiseerde RWE de eerste fase van Zonnepark Amer en legde ruim 2.000 PV-panelen met 0,5 megawatt piek op het dak van de Amercentrale. Het zonnepark wordt nu uitgebreid. De bouw van het drijvende zonneproject zal naar verwachting begin augustus starten, waarna het eind 2021 in gebruik wordt genomen. De bouw van het project op de grond is al begonnen en zal naar verwachting in augustus 2021 klaar zijn. De groene stroom die wordt opgewekt door Zonnepark Amer (PV op het dak, op de grond en drijvend) is gelijk aan het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van ongeveer 2.300 Nederlandse huishoudens.

RWE exploiteert momenteel zeven onshore windparken in Nederland met een totaal geïnstalleerd vermogen van 268 MW (RWE's pro rata aandeel). Daarnaast bouwt het bedrijf momenteel vier nieuwe onshore windparken met een totaal opgesteld vermogen van meer dan 115 MW, evenals een 14 MW zonnepark in Kerkrade. Al deze projecten zullen in de loop van 2021 in bedrijf worden genomen.

Veiling van Britse capaciteitmarkt voor levering in 2024/2025 afgerond

10.03.2021